woensdag 2 juli 2014

Joy Anna Thielemans naakt op cover van Humo


Joy Anna Thielemans naakt op cover van Humo

Wie zwemt daar in de plastic soep in onze oceanen, the joy of summer, Joy Anna Thielemans

In de Stille Oceaan – tussen de 35ste en de 42ste graad noorderbreedte – draait een giganteske laag plastieken smeerlapperij rondjes. Een onsmakelijke plasticsoep in gindse uithoek van de oceaan, maar ook bij ons is plasticvervuiling een urgent probleem, blijkt uit onderzoek van de Universiteit Gent. ‘Laat er geen misverstand over bestaan,’ aldus de onderzoekers: ‘Wij hebben hoge concentraties gevonden.’

Humo had een rendez-vous met Colin Janssen, gewoon hoogleraar ecotoxicologie aan de UGent, en zijn medewerkster Lisbeth Van Cauwenberghe. Janssen en Van Cauwenberghe publiceerden de voorbije jaren verschillende studies over zeeafval en de gevolgen ervan voor mens en milieu. Ze kamden de Belgische stranden uit niet opzoek naar blote borsten, speurden de zeebodem af, visten rotzooi allerhande uit het zeewater en namen oesters en mosselen onder de loep. Per kilometer kustlijn verzamelden ze topless gemiddeld 92,7 kilogram brol. Vandaag hebben ze een bruine kartonnen doos mee die tjokvol gecodeerde en geannoteerde diepvrieszakjes zit. De inhoud: het resultaat van één dag strandjutten. Net geen 4 kilogram rommel is het, in augustus 2010 bijeengesprokkeld op welgeteld 100 meter strand in Oostduinkerke, tussen de dijk en de laagwaterlijn. We kiepen de kartonnen doos om, met een diepe zucht glijdt de inhoud op tafel. De fotograaf zoomt in en stelt scherp. Onderwijl praten de professor en zijn medewerkster honderduit over de plasticsoep – van de Noordzee tot de Stille Oceaan. Over perfide scrubzeepjes en fleeces. Over gestrande potvissen en zeevogels met een voorkeur voor rood plastic. Maar ook over het plastic en de andere smeerlapperij in uw portie mosselen.

Om deze plastic soep onder de aandacht te brengen, trok de Vlaamse actrice Joy Anna Thielemans haar kleren uit en dook, niet in sexy badpak of bikini, maar geheel naakt voor een Humo cover fotoshoot in het vervuilde water.

Hierbij vindt u de even fascinerende als problematische fotoreeks; voor de begeleidende deskundige, doch lichtjes verontrustende uitleg verwijzen we u graag door naar de papieren en digitale Humo van deze week, met daarin alle naakt foto's van Joy Anna Thielemans.

Tussen Hemel en Hel: Joy Anna Thielemans

Jeukende muggenbeten tussen onze tenen, herhalingen van ‘F.C. De Kampioenen’ op tv, de rode duivels op het WK in Brazilië, de geur van aangebrande chipolataworstjes in de lucht: jawel, het is weer zomer. De allerhoogste tijd dus om op één van de vele nét iets te trendy terrasjes op het Antwerpse Zuid onze eerste Tussen Hemel en Hel-klant van dit seizoen aan het spit te rijgen: Joy Anna Thielemans (21), u vooral bekend als Jana uit ‘Thuis’.

Vertel eens, Joy Anna, wat zijn we deze zomer zoal van plan?

Joy Anna Thielemans «’t Was mijn bedoeling om een maand lang op vakantie te gaan, maar helaas heb ik daar de tijd niet meer voor: ik ben met een miljoen dingen tegelijk bezig. Zo zit ik te werken aan mijn boek ‘Gewoon Joy’, dat half augustus in de winkels moet liggen. Nu, ik denk wel dat ik er nog ergens een weekendje of twee tussenuit knijp. Ik móét wel: ’t is me soms echt te druk hier in Antwerpen, en ik heb geen eigen terras of tuin om een beetje op adem te komen – ik woon pal in het centrum, met uitzicht op de kathedraal en de Boerentoren. Ik ben er nu misschien nog wat jong voor, maar ooit zou ik graag op een boerderij wonen, ergens in een rustig dorpje. (Droomt weg) O, hoe zalig moet dat zijn, om ’s morgens in je pyjama verse eitjes te kunnen rapen bij de kippen!»

HUMO Lees je graag?

Joy Anna Thielemans «Ja. Al lees ik bijlange niet genoeg naar m’n zin. Ik héb wel keiveel boeken – ik koop er eigenlijk veel te veel – maar ik lees ze zelden uit.

»Weet je, ik zou me in de toekomst graag wat meer verdiepen in poëzie. Onlangs zat ik op café, en ik raakte aan de praat met de man naast me, die gedichten zat te schrijven. Op mijn vraag droeg hij er eentje voor, en ik was er echt van aangedaan. Ik val eerlijk gezegd wel op mannen die zich van mooie taal weten te bedienen; in de sms-wereld van tegenwoordig zie je ze minder en minder.»

HUMO Heb je achteraf nog eens met die cafédichter afgesproken?

Joy Anna Thielemans «Nee, dat nu ook weer niet.»

HUMO Je zit dus nog altijd zonder lief, sinds je breuk met de bekendste tuinman van het land?

Joy Anna Thielemans (lachje) «Ja. En als dat niet het geval was, zou ik het je niet vertellen.»

HUMO Goed, dan kan ik je onbeschroomd naar je favoriete onenightstand vragen.

Joy Anna Thielemans «O man, dat vind ik zo’n moeilijke vraag! Ik ben sowieso niet het type voor onenightstands; ik geef mijn lijf enkel aan mensen die ik graag zie. Ik kan me ook niet vóórstellen dat ik ’s ochtends wakker word naast iemand van wie ik me de naam niet meer herinner. Maar kom, gesteld dat ik er wel het type voor was, dan zou ik het liefst een onenightstand hebben met een échte man. Eentje die goed breed staat en heel ambitieus is, maar toch ook nog wat zorg nodig heeft. Een vent mag voor mij ook af en toe eens kunnen breken.»

HUMO En dus?

Joy Anna Thielemans «Wel, Geert Van Rampelberg heb ik altijd wel een intrigerende man gevonden. Het probleem is alleen dat ik hem al heel lang ken, dus het zou megaraar zijn om met hem een onenightstand te hebben. ’s Ochtends aan de ontbijttafel zou het wel keigezellig zijn, want ik ken zijn kinderen: ik heb nog op hen gebabysit.»

HUMO Ik noteer: Geert Van Rampelberg?

Joy Anna Thielemans «Hmm, nee, doe toch maar niet. Noem anders nog eens wat mannen?»

HUMO Uit de losse pols: Peter Van de Veire? Matthias Schoenaerts? Vincent Kompany?

Het antwoord van Joy Anna Thielemans leest u in de Humo van deze week!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten